Headerbild

Historia

1955 

Det började den 9 januari 1955 då den motorintresserade Herbert Larsson ville starta en förening i Skene, som skulle syssla med motorsport. Den första träffen, på Vallgården, samlade 20 personer. Någon vecka senare tillsattes den första ordinarie styrelsen och dess ledamöter blev Herbert Larsson ordförande, Ingemar Gustavsson vice ordförande, Bengt Nilsson sekreterare, Ingemar Gereonsson vice sekreterare, Gustav Johansson kassör, Sven Andersson och Gösta Eriksson var även med. Vid andra sammanträdet beslutade man att klubben skulle heta Skene Motorsällskap. 

Verksamheten sköt god fart redan från början. Bara ett par månader efter bildandet skrev klubben kontrakt på ett markområde i Bönekulla, där den första motocrossbanan anlades. I början bestod verksamheten av olika MC-aktiviteter och den första tävlingen kördes den 25:e september 1955. Som tävlingsledare för denna första tävling stod Rune Tallkvist. Under första året hade klubben 11 st aktiva MC-förare som deltog i såväl Novemberkåsan som Sjuhäradstrofén. Vid utgången av -55 var medlemsantalet uppe i 66 personer. 

1956

Under 1956 arrangerade också klubben ett par tävlingar i Tillförlitlighet som det hette då, numera heter det som bekant Enduro. Medlemsantalet ökade under första året med 3 personer. 

1957

Den första större tävlingen som arrangerades detta år blev Gökvalsen - antagligen kallades den det för att den kördes på våren. Det arrangerades även en orienteringsutflykt för motorcyklar, bilar och mopeder. Ett vandringspris uppsattes av Gustav Johansson för att gälla i T-mc och det bestod i 1 Riksdaler Banco som då hade ett stort samlarvärde. Detta året föreslogs det även första gången att klubben skulle bilda en Bilsektion men det genomfördes inte detta år. 

1958

Detta år deltog medlemmar i TT, Motocross och T-tävlingar med skiftande resultat. Premiären för seriemotocross började detta år  och som förste lagledare fungerade Arne Johansson. Under detta året var det en större och mer tävlingsanpassad bana för Motocross som stod högst på önskelistan, men det skulle dröja en tid till. En nykterhetsgrupp bildades för att få möjlighet till rabatter på vissa inköpsställen. 

1959

1959 arrangerades den första DM-tävlingen för T-mc. Tävlingsframgångarna börjar nu också visa sig.  Även deltagande i TT förekom. Sammanlagt var det 16 förare som deltog i tävlingar under året och de körde 84 tävlingar. Vid 7 tillfällen tävlade klubben i lag och tog 3 segrar, 2 andraplatser och en fjärdeplacering. Under 1959 utsågs också den första Hedersmedlemmen. Bengt Nilsson utsågs till detta som tack för nerlagt arbete. 

1960

Tävlingsframgångarna fortsatte under detta år då förarna förutom motocrossframgångar även hade SM-framgångar i T-mc. Under detta år kördes den första klubbtävlingen i Bilorientering. Gökvalsen kördes likaså. 

1961

Ny crossbana arrenderades av Holger Kilsgård. Den fick namnet Backabanan, som den fortfarande heter, och här la medlemmarna ner ett mycket stort arbete för att få den körba. Klubbens arrangemang var i år uppe i 7 och därav var några träningstävlingar. 

1962 

Den största uppgiften detta året var när SMS skulle arrangera den första egna SM-deltävlingen i T, för MC. Denna genomfördes på ett utomordentligt sätt och hade 110 startande, vilket inte var dåligt för denna tid. Som tävlingsledare fungerade Arne Johansson. Under året arrangerade även klubben sin första crosstävling på den nyanlagda Backabanan. Trots ett miserabelt regnoväder lyckades klubben genomföra tävlingen och den hade samlat en publik på ca 2000 åskådare. 

1963 

Under detta år bildades Bilsektionen inom SMS och det genomfördes både kartläsningskurs och träningstävlingar och som ni förstår handlade det då om Bilorientering. En serietävling i Motocross kördes på Backabanan. 

1964 

Skene Motorsällskap valdes i år in i Svenska Bilsportförbundet och intresset för biltävlingar ökade med detta och Bilorienteringen tog fart. Motocross på Backabanan var det också och nu slog vi publikrekord! Vid denna tiden kom över 2000 personer och det var inte dåligt. 1964 var det även premiär för klubbens första Familjerally, med ett 40 tal startande. Detta var ingen tävling utan bestod i att bilåkande familjer fick köra en runda på några mil och svara på frågor som vi gjort. Detta tjänade vi pengar på och det var det som var ändamålet. Klubben inköpte även en körgård under året, som vi kunde träna på då det fanns intresse för manöverprov bland medlemarna. 

1965 

1965 var ett jubileumsår för SMS.Vi firade då 10-åriga händelser med festligheter på Två Skyttlar i Örby. Där utdelades en del utmärkelser till förtjänstfulla medlemmar varav Arne Johansson och Bruno Bengtsson fick Svemos Förtjänstplakett i silver. Bruno Ragnarsson och Ingemar Gustavsson fick samma fast i brons. Klubben fick både Svemos och Serieföreningens förtjänstplakett. Särskilt inbjuden var klubbens grundare och förste ordförande Herbert Larsson som vid detta tillfälle utsågs till SMS andre Hedersmedlem. Inom Bilsporten som var ny för klubben var vi glada åt de första DM-mästarna då Bertil Persson/Sune Moberg segrade i klassen för juniorer. Vi körde även den första Marksvängen detta år och det blev namnet på vår Bilorientering under många år. Den som drev på hårdast för biltävlingar under denna tid var Bruno Ragnarsson som även stod som tävlingsledare vid premiärtävlingen. Medlemsantalet hade på de första 10 åren stigit och var nu uppe i 96. 

1966 

Detta året genomfördes ett stort träningsläger med ett 40 tal deltagare och med en känd instruktör som ledare. Klubben hade engagerat Gunnar Johansson för detta. Han var kändis och kunnig i Cross och Enduro. Tävlingsverksamheten fick en ny form att arbeta med då klubben första gången arrangerade en OT-A tävling för bilar. 

1967 

Under 1967 arrangerade klubben 6 egna tävlingar vilka alla blev hellyckade. Trots mycket motstånd från Länstyrelsen med tillstånden. Klubben överklagade hos Kunglig Maj:t och fick till slut rätt att arrangera sin OTB-tävling och den genomfördes några månader senare. Största arbetet med den stora brevväxlingen utfördes av Bengt Freding. Under detta året började även klubben delta i olika korpidrotter, som var populära vid denna tiden. 

1968 

Familjerallyserier för bilåkande allmänhet blev en stor inkomskälla under detta året. Vi genomförde två serier med 5 tävlingar i varje. Som förstapriser i dessa hade vi Mallorca resp. Italienresor, vilket var mycket populärt. Under detta året nådde klubben upp till inte mindre än 16 olika arrangemang, vilket var ett bra rekord. Till detta genomfördes även en del kurser i klubbens regi. Under detta aktiva år genomfördes den största affären för klubben hittills då man inköpte ett eget hus som skulle fungera som klubbhus. Huset som låg i Backa i Skene, inte långt från Backabanan, blev nu SMS samlingspunkt. Detta kunde genomföras, tack vare Skene Köping och Fritidsnämndens välvilliga bistånd, till en kostnad av drygt 50.000 kr. Medlemsantalet var vid denna tiden uppe i 145. 

1969 

År 1969 stod inte långt efter föregående år vad det gäller arrangemang. Nytt för klubben var en kvaltävling för 50cc Motocross som samlade inte mindre än 200 ungdomar på vår bana under en helg. Snömotocross kördes även under året. Höjdpunkten på Backabanan var då vi arrangerade DM-tävling och fick se två av klubbens förare högst upp på prispallen. Segrade gjorde Dennis Claesson med Inge Olsson på andra plats. Dessa båda var vid denna tiden lovande juniorer. Även på bilsidan skördade klubben framgångar då vi fick en segrare i lilla klassen i Västsvenska O-serien genom Kjell Johansson. Som prisutdelare för klubbens långfredags familjerally hade vi den mycket kände "kungens kurir" Bosse Ljungfelt, med Fords Showteam som underhöll pristagare och funktionärer under en kväll. 

1970 

Detta år skickade klubben ut ett reklamblad till alla hushåll i Marks Kommun för att visa att vi fanns till. Dels om klubben, men även om våra Familjerallyn som vi skulle ha under året. Som första pris hade vi en bil detta året! Efter denna reklamdrive blev familjerallyt en stor framgång och  noterade 265 deltagare denna långfredag, vilket var det mesta hittills. Vidare genomfördes 2 biltävlingar och sedvanlig Motocross på Backabanan. I det senare provade vi en lördag för att se om det lockade mera publik. Vid en motorträff som arrangerades kåserade Tom Trana och det visades även film för ett stort antal intresserade. 

1971 

Följande års arrangemang skulle man kunna skriva mycket om men vi nöjer oss med en kortare sammanfattning. Det bildades 2 nya sektioner inom SMS. En miniracing och en PR-radiosektion som fick namnet Prisken. Klubben arrangerade en kartläsningskurs, tätt följd av 3 debutanttävlingar i Bilorientering. Även en funktionärskurs för blivande funktionärer inom HM genomfördes. Motionsaktiviteterna ökade med fotorientering, bordtennis och fotboll. Vidare avhölls Luciafest och ett antal filmkvällar samt ett studiebesök på Volvo Torslandafabriken. Klubben var även med på en mässa i Göteborg och visade upp sina aktiviteter. SMS var även med vid KAK:s Autohistoriska Rally och ordnade ett manöverprov i Hyssna. Under året genomfördes den största Familjerallyserien genom tiderna. Priserna uppgick till ca 60 000 kronor och bestod av bil, båt och färg-TV som första pris i respektive tävling. Sture Roos var en av eldsjälarna i dessa tävlingar. Under året ökade antalet SMS:are och var nu uppe i 208. 

1972 

Under året genomfördes de årligen återkommande tävlingarna och kurserna. Utöver dessa arrangerades en resa för ungdomar till en utställning som kallades Motorsport en ung sport. Ett hundratal ungdomar var med på denna. Under februarilovet hade vi en crossafton i Ängskolan, där knattecrosscyklar och filmer visades. Klubben var även engagerade i en bilbälteskampanj. Crossbanan förlängdes till 1500 m och förbättrades. Under året utkom vår första och efterlängtade tidning Klubbnytt och som redaktörer stod Rolf Brännmar och Sune Johansson. Under detta år var även SMS största klubben i Västsvenska O-serien med hela 18 ekipage på bilsidan. MC segrade i Västsvenska motocrosserien genom ett avgörande på hemmabanan. Klubben hade också en första deltagare i landslaget under detta år då Dennis Claesson deltog i en sådan mot Finland i Motocross. Som avslutning på året tilldelades Kjell Johansson Svemos Förtjänstplakett i brons för arbete inom motorsporten och SMS under 10 års tid. 

1973

Arrangemangen 1973 hade sin höjdpunkt då klubben ställdes inför sin största uppgift någonsin, att arrangera och genomföra årets SM-final i Bilorientering. Denna genomfördes till allas belåtenhet tack vare klubbens kunniga och hårt arbetande funktionäre som till denna tävling uppgick till ca 300 st. Som tävlingsledare stod Bruno Ragnarsson och som banchefer Kjell Johansson och Ronny Ragnarsson. Dessa hade strängat en bana på 25 mil. Under året genomfördes även en mässa, tillsammans med Kinna MK, som samlade ca 600 besökande. Crosstävlingarna på Backabanan var två under året och en Enduro. Det första Markracet arrangerades detta året. Under året bildades även en ny sektion då damerna fick en egen Damsektion och antalet SMS:are var nu uppe i 235. 

1974 

Bensinransoneringen under slutet av 73, och början av detta året, drabbade motorsporten hårt. Så även för SMS. Klubben fick då ändra sina uppgjorda planer för tävlingar och anordna kurser istället. Detta resulterade i att ett planerat minirally i januari blev en Rally Special B vid namn Markrundan, i maj istället. Sedan följde arrangemangen tätt när bensinen åter blev fri. Det var C-crosstävling, Marksvängen, Familjerally och Markracet. En ny ungdomsverksamhet startade också då DX-ing stod på programmet. En ny Distriktsmästare fick vi genom Lars-Erik Nilsson i HM och en ny lagseger för Bilorienterarna i Västsvenska O-serien. Under året har också klubben deltagit i Banracing både i Volvocup och SSK-serie. 

1975 

Detta år firade SMS sitt 20-årsjubileum med festligheter på Gymnasieskolan med SMS grundare Herbert Larsson och den första Hedersmedlemmen Bengt Nilsson närvarande. Detta år utsågs även två nya hedersmedlemmar då Arne Johansson och Bruno Ragnarsson tilldelades denna utmärkelse. Under året skulle så klubben försöka ordna det första Minirallyt men vädrets makter stoppade detta efter ett mycket hårt förberedelsearbete. Prisken började nu  arbeta med våra tävlingar då de skötte alla kontakter mellan kontrollerna. På miniracingen arbetades det likaså för att få banan färdig. Medlemsantalet var nu 221. 

1976 

Under detta år byggdes det som vanligt på Backabanan och i år stod en ny startplatta på programmet. En del av SMS:arna började gymnastisera och det var Keith Franzén som var träningsledare för detta. Klubben sökte även ett nytt område för motorbanan för att kunna utveckla verksamheten, men det var utan större framgång. 1219 deltagare startade i två Familjerallyn och som ni förstår började det bli riktigt stora tävlingar. En särskild barntävling fanns även under året. Under vintern kördes det även isracing för första gången inom klubben.Vår OT-B tävling under året fick ett rekordartat deltagande som även hade inslag av utländska förare. Damsektionen har även de börjat motionera med gymnastik, förutom de serveringar de skött vid alla våra tävlingar. 

1977 

Detta året startade med två rallytävlingar. En redan i januari och en i maj. Den första var en Rally Special A och den andra RS-B-tävling med hela 180 startande. På MC-sidan segrade Magnus Johansson i RM med Henrik Thyren som nummer 2. Klubbens 50cc lag vann även en tävling för klubblag och blev korade som bästa klubblag i Sverige. Utöver alla våra tävlingar som vi arrangerat har aktiviteterna varit på topp! Vad sägs om att Damsektionen hyrt simmbassäng för träning, korpidrottarna har varit i full gång samt att Radiosektionen förutom medverkan i alla våra tävlingar nu även hjälper andra klubbar med förbindelser via etern. Familjerallyna var inte heller dåliga under året då inte mindre än 1621 startade och dessa tävlade om Afrika- och Londonresor. 

1978 

Detta året blev på nytt ett stort år inom klubben. Det arrangerades 7 tävlingar av olika slag. Kursprogrammet var även stort med funktionär-, sjukvård-, kartläsning- och radiokurser. På resultatsidan kan vi nämna ett antal segrare. Henrik Thyrén vann RM, Crosslaget segrade i serien och Peder Sjögren vann Västsvenska Rallyserien i B-special. Ännu större resultatframgångar blev det under året då Magnus Johansson blev både nordisk och svensk juniormästare samt distriktsmästare i 125cc. Henrik Thyrén fick även samma utmärkelse som Magnus Johansson fick i fjol då SMS två år i rad fick Kinna Köpmäns utmärkelse "Bästa Idrottsprestation i Mark". Det började även arbetas på en SM-deltävling i Enduro under året, då den redan skulle gå i februari nästa år. Ett 20 tal funktionärer var även i Småland och hjälpte till med årets Six Days som gick under en vecka där. För trivselns skull inköptes även en färg-TV till klubbhuset (när nu någon hann titta på denna det vet jag inte). Över 1000 startande i familjerally med Amerikaresa i första pris. 

1979 

Detta år var ännu ett tufft år för SMS. Vad sägs om att vi planerade för hela 3 tävlingar med SM-status på mc-sidan och på bilsidan planerades för Bilorientering, Minirally och Familjerallyt i vanlig ordning. I februari kom så den första tävlingen som jag nämnde tidigare och vid denna tid när det var februari var det vinter som det ska. Detta innebar snö så det blev mycket skottande före tävlingen som var en tvådagars men det roddes i hamn och alla var nöjda. Klubbens första Minirally kunde vi genomföra detta året och båda crosstävlingarna på Backabanan ingick i SM. Medlemsantalet har nu stigit och är uppe i 374. 

1980 

Nu börjar det bli vanligt att vi arrangerar SM-tävlingar och det gjorde vi även detta år, både inom Enduro och HM. Våra funktionärer måste man framhålla på ett speciellt sätt. De visar verkligen att de klarar av alla de tävlingar som vi åtager oss på ett utomordentligt sätt.Vi byggde på banan även detta år då i form av staket runt hela banan. Våra aktiva fick i år även sällskap av en Formula 3-förare.Visserligen tävlade som ni förstår inte de mot varandra, men vi kunde glädjas åt att en kille från Skene som hade flyttat till Finspång tävlade för SMS. En ny stjärna hade vi i Rally genom Stig Andervang. På mc-sidan fick klubben sin första Distriktsmästare i Henrik Thyrén som segrade totalt i en DM-serie under året. Klubben har nu även startat med 80cc Cross för ungdomar 8-16 år,och efter träning hela vintern var det nu dags att ta ut maskinerna och börja köra. Då 1980 var ett jubileumsår passade vi på att tillverka en jubileumstallrik som ett minne av de första 25 åren. 

1981 

I år hade antalet SMS:are stigit till 492.11 tävlingar arrangerades och ett flertal kurser. Klubben var även med på möte med grannklubbarna för någon form av samarbete.Klubben hyrde både Parkskolan i Skene och Stommenskolan i Kinna för träning och utöver detta Scandinavian Raceway i Anderstorp för körträning. Klubbens aktiva har tävlat inom följande grenar Rally, Bilorientering. Racing, Motocross, T-mc, Backe, Folkrace, Roadracing, Radiopejling, Korpbadminton samt 24-timmars på skidor. Av de 11 tävlingarna hade flera SM-status, både inom HM och T-MC. Man tränade redan på denna tiden i Kristianstad på våren för att vara bra förberedda när tävlingarna kom igång på våra breddgrader. Den uppmärksamme såg kanske att jag skrev lite högre upp att vi arrangerat en Folkracetävling och det var just detta år som denna tävlingsform hade sin premiär på Backabanann. Tävlingen fick en kanonstart då inte mindre än 5000 åskådare kom för att titta på denna premiärtävling. Detta skulle visa sig vara en mycket lyckad satsning och den drivande i detta var Ronny Ragnarsson som även fungerade som tävlingsledare på premiärtävlingen. Bilsektionen hade under detta året inte mindre än 3 kurser för att utbilda 153 förare. SMS:arna fick 70 nya kompisar (medlemmar) detta året.Vid denna tiden kördes Folkrace på samma bana som MC. Som ni förstår skapade det vissa problem och många möten men det gick att lösa då mc fick hoppa över bilbanan och försöka korsa den så mycket som möjligt. 

1982 

Medlemsantalet steg detta året till 597. Damsektionen hade väldigt mycket att stå i. De var med vid alla tillfällen som klubben hade några aktiviteter. De enda månaderna som inte klubben hade aktivitet var i mars och juli. Under året var SMS med och startade Sjuhäradsbygdens Motorallians för att på så vis öka samarbetet mellan motorklubbarna i närområdet. På bil- o mc-sidan kördes en gemensam tävling en onsdagskväll. Detta i form av en Folkrace-Speedcrosstävling som blev en framgång. Att köra tävling gemensamt var lyckat, vi hade ju samma bana. På förarsidan ordnades medaljer i SM genom Björn Lövgren/Roger Perssons silver i Bilorientering. Stig Andervang ordnade bronsmedalj i Junior-SM i Rally. Under detta året började vi även planera för en ny väg upp till området. 

1983 

I år har klubben börjat få med flickor på träningar för de unga i Motocross. Kanske kan någon gå vidare och börja tävla, vem vet. Hela ungdomsverksamheten ökar och det är väldigt positivt i de mindre klasserna. På bilsidan var årets stora händelse den första Folkracefestivalen. Detta blev, med den stora framgång den var, givetvis den största händelsen hittills i tävlingsverksamheten inom klubben. Nu skulle man tävla i 3 dagar med olika utslagsgivande heat och mellan dessa skulle det vara festivalstämning. I samband med festivalen anordnade vi en kortege genom Kinna och Skene med folkracebilar och detta var unikt i Sverige, att få tillstånd att köra med oskattade och oregistrerade bilar ute på vägar och gator. På funktionärssidan var inte mindre än 683 personer engagerade under 3 dagar. Dessa basade tävlingsledare Ronny Ragnarsson över, och han fick det hela att fungera. Lite hjälp hade han förstås av kändisarna Leif "Loket" Olsson, Ingvar Oldsberg och Galenskaparna, men den största hjälpen hade han nog från alla SMS:are som lade ner ett enormt arbete för tävlingen. Ca 10 000 åskådare kom till Backabanan denna helg för att vara med om detta arrangemang. Detta året var även ett av de största för Stig Andervang då han deltog i 3 VM-rallyn med skiftande resultat. Det bästa var 16:e plats bland fabriksstallen i RAC-rallyt. Han ingick även i Svenska Juniorlandslaget. På tal om resultat på bilsidan började Mikael Jernberg detta året visa sig i resultatlistorna. Honom får vi läsa mer om under senare år. 

1984 

633 SMS:are kunde klubben räkna in detta året och som ni förstår växer vi. På årsmötet var vi 120, vilket var rekord. Tävlingsverksamheten är på topp med uppemot 12 arrangemang under året. Damsektionen hade 110 medhjälpare till Folkracefestivalen i alla kiosker och lunchservering. Bland SMS över 50-talet aktiva bilförare, mest som ni förstår inom Folkrace, nåddes det en hel del framgångar med en många A-finalsegrare. Ungdomarna fick detta året även börja köra bil redan som 16-åringar på folkracebanor. På rallysidan var Stig Andervang den stora stjärnan, med klassseger i Svenska Rallyt och totalseger i Holländska Tulpanralyt. Tyvärr började intresset svalna lite på Bil-O-sidan och på arrangerandet av egen rallytävling. På MC-sidan ökar däremot intresset och Rolf Tibblin som tränare en helg var ingen dum satsning, då kändisar "drar" som ni vet. Även Enduron ökar och nu börjas det prata om en träningsbana för dessa. 

1985 

Detta år var ett jubileumsår för SMS. 30-årsjubileet år firades med en fest i Torestorps bygdegård. Klubben utsåg till detta tillfälle 3 nya Hedersmedlemmar inom klubben. Dessa var Jan Andersson, Ronny Ragnarsson och Jonny Ragnarsson. Även många andra medlemmar fick olika utmärkelser denna kväll både från SBF och SVEMO. Klubben stod även värd för Västra Bilsportförbundets årsmöte detta år. På resultatsidan kan nämnas i bil att klubben segrade i Västsvenska Folkraceserien där ett 40 tal olika förare medverkade för att nå denna framgång. På rallysidan är Stig Andervang det stora namnet som fabriksförare i det holländska Fordstallet. På mc-sidan har vi en världmästare som deltar i vårt crosslag. Håkan Lundberg kör för SMS i denna gren. I serietävlingen på HM-sidan deltog klubben med två lag i div 1 och på ungdomssidan segrade Nicklas Andersson i de flesta tävlingar han ställde upp i. Ett tredagars träningsläger har även hållits på Backabanan under året. Inför nästa år har klubben fått tillbaka Peter Johansson och broder Magnus som nu kommer att köra i klubbens färger igen efter en tid i en annan klubb. 

1986 

Årets årsmöte samlade 150 personer vilket varm och sedan visat sig vara, ett rekord som nog är svårt att slå. Nytt för året var att SMS var med och bildade Närradion i Mark. Inte nog med att vi var med om själva bildandet, med medlemmar invalda i dess styrelse, utan vi var även med och hade egna sändningar. Den mest drivande i detta projekt var John Fredriksson. Både mc-sidan och bilsidan var med på mässor och marknader. Bilarna hade mässa i Kinna och mc var med på marknad i Skene. Allt för att visa upp sig. Förhandlingar om tillköp av mer mark för utbyggnad av motorområdet påbörjades. Och planerna på ett träningsområde för Enduron började klarna. För crossbröderna Johansson började framgångarna i VM för Peter, medan broder Magnus slog honom på hemmaplan i Sydcupen. Crosslaget blev detta år svenska mästare i lag. På crossavdelningen dök även namnet André Nilsson upp i 80 cc första gången. På bilsidan kördes under året även en backtävling med folkracebilar som visade sig vara populär. Kanske det kan bli ett komplement till folkracen. På rallysidan blev detta det största året för Stig Andervang hittills då han blev holländsk mästare, nordisk mästare, Vest euro cup-mästare, samt silvermedaljör i SM i nationella klassen med sin fabriksford. 

1987 

Ett samtal från markägaren till Backa gård veckan innan semestern detta året förändrade allt. Vi fick frågan om vi ville köpa Backa gård. Vi var givetvis intresserade men inte till hela gården som var för dyr. Men vi startade förhandlingar om delar av området. Efter många möten inom klubben och med Marks Kommun kom vi framåt i förhandlingarna. Kanske det kan bli något under nästa år. Under året arrangerade klubben en tillställning som kallades "Öppet Hus " i Marks Gymnasieskola för att göra reklam och det drog en hel del folk. Antalet medlemmar är nu uppe i 751. 10-talet tävlingar arrangerades och klubbens medlemmar tävlade inom Rally, Bilorientering, Folkrace, Poprace, Rallycross, Backe, Motocross, Enduro, Stadioncross och Speedcross. Detta året, liksom i fjol, blev SMS svenska lagmästare i Motocross. Det kanske var det mest framgångsrika året för klubben på mc-sidan. Svensk juniormästare fick klubben också under året genom Mattias Olsson. Crossen segrade även i den serietävling som man deltagit i. Radiosektionen, med John Fredriksson, deltog i en rad arrangemang utanför klubben och den ersättning de fick skänktes till Barncancerfonden. Det uppskattades mycket och resulterade i ett särskilt bekräftelsebrev och tack från Cancerfonden i Stockholm. Klubben har även haft 18 sändningsprogram i lokalradion under året. På bilsidan började rallycrossåkarna göra sig kända. De mest framgångsrika var Ingvar Gunnarsson, Mikael Jernberg, Magnus Krokström och Niklas Andersson. 

1988 

Detta år tecknade klubben köpavtal på Backabanan, efter att vi arrenderat det i 20 år. Detta efter många möten och förhandlingar. Det var en stor händelse och ett större ansvar att bli ägare. Ombyggnader och tillbyggnader förekom mycket under året när vi byggde nytt speakertorn och varvräkningshus,även själva banan fick på nytt en upprustning. På mc-sidan förutom alla framgångar som är glädjande skriver man i verksamhetsberättelsen för året att man gläds åt bröderna Peter och Magnus Johansson som fått förtroende att utveckla framtidens Yamaha maskiner.Detta kommer att medföra att hela crosseuropa kommer att ha blickarna riktade mot Skene och bröderna Johansson. Under året gjorde Radiosektionen en storsatsning vid en sändning i lokalradion, de sände direkt under hela helgen då Folkracefestivalen arrangerades. 

1989 

Detta år tillträdde vi som ägare till ett område som var dubbelt så stort som det vi tidigare arrenderade, närmare bestämt 100 000 kvadratmeter. Då började vi även bygga på en ny väg till banan. Medlemsantalet har nu ökat och är 834. På bilsidan har klubbens utbildare och tävlingsledare även anlitats till övriga Sverige då Ronny och Tony Ragnarsson varit engagerade långt uppe i Sundsvall som utbildare inom Folkrace. Klubbens framgångsrika folkraceförare, som tagit steget upp till Rallycross dominerar nu i sverigetoppen. I DM-tabellen är det mesta SMS:are i topp och även i SM-tabellen är det många från klubben med i toppen, inte längst upp, men det kommer. På mc-sidan är Peter Johansson nu den bäste och tävlar över hela världen med stora framgångar. För första gången blir han svensk mästare i 250cc-klassen. Han blev också sveriges bäste åkare i VM detta året då han blev 6:a. Niklas Andersson har även tagit VM poäng i Supercross och segrat i en stor internationell tävling i Danmark. På Endurosidan är det Peter Karlsson som skördar de största framgångarna både i EM och SM. På arrangörssidan fick vi problem med vädret vid flertalet av våra tävlingar och fick till exempel ställa in Enduron som vintertävling som vi planerat då inte vintern "dök upp". 

1990 

Tyvärr började året med en inställd Enduro beroende på vädrets makter. Vi ska försöka köra som vintertävling men får ingen vinter. På motocrosssidan fick klubben se en tjej överst på prispallen i en ungdomsklass i klubbmästerskapet för första gången, och det är glädjande. Hon heter Jennie Evertsson och detta gjorde henne historisk inom SMS. Tävlingsframgångarna har varit många under året men de största givetvis de båda Peter som nu tagit VM-medaljer. Johansson tog VM-brons i lagmotocross och Karlsson fick VM-guld i lag för juniorer i Enduro. Nu börjar även bröderna Joakim och Björn Johansson, som tävlar i Enduro, nå framgångar i EM. På ungdomssidan bidrar Maj-Britt Karlsson med ett mycket stort arbete för att allt ska fungera. På bilsidan är det rallycrossen som drar till sig mest uppmärksamhet och framgångar. I DM är det SMS:are på hela prispallen och i SM-finalen är tre av åtta bilar från SMS. Vi hade 14 rallycrossförare som gått hit från folkracen. Vi var störst och bäst i Sverige men hade ingen bana. Ni förstår nog problemet. 

1991 

KlubbNytt har jag inte skrivit om sedan starten 1972, men den har under hela tiden sedan dess kommit ut med ca 4 nr per år. Detta har givetvis varit en informationskanal från klubben till medlemmarna som betytt mycket för SMS. Tävlingsverksamheten rullar på med de sedvanliga arrangemangen som nu under ett antal år bestått av Motocross, Enduro, Folkrace och Rallycross med ett par tävlingar under året i varje gren. Under detta året var vi även med i ett par samarrangemang då vi tillsammans med Kind och Ulricehamn ordnade en Rallytävling, och tillsammans med Mölndal arrangerade en Bilorientering. SMS arrangerade även under detta, liksom flera år tidigare, ett antal lotterier varav en var ett tombolalotteri. Även reselotteri ordnades. Bilsektionen och klubben gläds mycket under året åt alla framgångar på bilsidan, framför allt inom Rallycross, men även i banracing, backe, varvlopp och Bilorientering. På mc-sidan kunde vi genomföra vintertävlingar detta år och då blev det två stycken Enduro varav den ena var ett samarrangemang med SMI:mk Borås. Den populära Gökvalsen som också är en endurotävling kördes likaså under året. Under året fick även klubben sin första GrandPrix-segrare då Peter Johansson fick stiga högst upp på pallen vid en tävling i Belgien. I Sveriges-GP gjorde han om samma bedrift. Alla tryckte på om nya banor, både bil och mc. Uppdelning av området skulle göras, men det måste få ta lite tid så det blir riktigt genomtänkt. Finansieringen skulle också ordnas. Vi arbetade även på att få till stånd en träningsbana för enduroåkarna. Kommunen var inkopplad och helt plötsligt löste sig allt på en gång. Vi började bygget av ny bilbana, ny crossbana och en träningsbana för Enduron. Vi tyckte det var mycket på en gång och det får räcka, men det gjorde det inte. Vi köpte även ett radhus med fyra lägenheter som vi skulle ha som klubbhus uppe på motorområdet. Detta plockades ner på en ort i Skåne och lades på lager, för nu byggde vi banor. 

1992 

Antalet medlemmar är nu 830. Under detta år började klubben sälja Bingolotter. Inte i någon större utsträckning men lite pengar gav det till klubbkassan. Under detta år i klubbens historia kunde man skriva mycket. Arbetet från förra året fortsatte med bullermätning och miljötillstånd. Uppdelning av banorna togs till beslut. Finansieringen var ordnad och arbetet kunde starta. Vi beslutade att banorna skulle stängas i oktober och vara klara till 1:a maj -93. Detta medförde som ni förstår ett mycket stort arbete. Med duktiga medlemmar, med Börje Sandh i spetsen på bilsidan, kunde detta stora arbete genomföras och vi kunde se hur bil- och mc-banan växte fram. På mc-sidan var det Ingemar Johansson som ledde arbetet. Vi andades ut efter ett mycket krävande första halvår. Då kom nästa projekt igång. Huset skulle upp. Låter kanske lite oplanerat att dra igång detta stora arbete när vi redan hade fullt upp. Men med s.k. ALU-arbetskraft, var vi tvungna att vara med, för vi fick gratis arbetskraft. Men även här fick klubbmedlemmarna arbeta hårt. De som inte var ute på banorna var på huset i stället. En som jobbade mycket med huset var Olle Isberg. Ritningar, möten, kommun, gatukontoret, byggnadsnämnden, arbetsförmedlingen, länsarbetsnämnden. Listan kan göras lång och hos alla skulle vi ordna tillstånd av olika slag. I september annonserade vi ut vårt gamla klubbhus. Finansieringen till det nya huset var på gång men inte klart. 

1993 

Framgång skapar mer aktiviteter. Om framgångar kunde jag skriva mycket detta år både för våra mc-åkare och våra bilburna medlemmar. I topp har såklart våra VM-åkare varit och vi börjar bli lite vana vid detta nu, men inte blir det ju mindre roligt för det utan tvärt om. Nu har vi toppåkare i både Motocross och Enduro i VM och EM-sammanhang på mc. Även på bilsidan blir vi vana att ligga i topp i både EM- samt SM-sammanhang. Ingen nämnd ingen glömd heter det och det tänkte jag använda nu för att inte det ska bli för mycket av det goda att läsa om. På bilsidan arrangerade klubben sin första rallycrosstävling detta år med Ulf Dahllöf som tävlingsledare. Utöver detta arrangerade bilsidan 4 folkracetävlingar och mc ordnade 4 mc- tävlingar. Framgång skapar aktiviteter skrev jag om i början på detta år och det stämmer nog om man studerar den planerade verksamheten inför nästa år som klubben skriver i Verksamhetsberättelsen. Eller vad sägs om detta: 5-6 feb SM o JSM Enduro, 24 april Motocross, 1 maj Folkrace, 7 maj Enduro, 15 maj Rallycross-Crosskart, 4 juni Enduro, 10-12 juni Folkracefestival, 6 juli 4-dag Enduro, 13 aug Folkrace, 27 aug Enduro, 3 sept Rallycross, 18 sept Motocross, 10 okt Enduro, 5 nov Folkrace. Detta blir en 14-15 tävlingar varav flera är både två- och tredagars. Snacka om aktiviteter! Det kanske blir mycket, vi får se. Banorna blev alltså klara detta år så vi körde tävlingarna på nya banor. Arbetet ökade då på klubbhuset för att det skulle bli klart och i maj månad sålde vi vårt gamla klubbhus. Vi skulle leva i våra andra småhus som vi har på området, det får väl gå. 

1994 

Av förra årets verksamhetsplan skrev jag om hur mycket vi planerde för och här kommer resultatet. På bilsidan arrangerades 8 tävlingar och på mc-sidan genomfördes 5, varav en var SM deltävling. 2 Enduron fick ställas in på grund av vädret. Utöver detta har utvecklingsarbetet med banorna fortsatt och ett nytt klubbhus börjat resas. Resningen och arbetet gick undan för redan i maj-juni kunde vi börja flytta in. Huset var så klart inte helt färdigt men inflyttning blev det. Några som jobbade hårt med huset var Tony Ragnarsson, Lars Udd och Roger Karlsson. 

1995 

I samband med klubbens årsmöte, på kvällen den 14:e januari, firade SMS 40 år. Denna jubileumsfest avhölls i det nya klubbhuset som nu kunde användas. Det var stort att kunna visa upp ett så fint klubbhus för de inbjudna gästerna, och samtidigt passa på att inviga detsamma. Så i samband med ett tal som den, efter 28 år i styrelsen, avgående ordföranden Jonny Ragnarsson framförde konstaterades att vi hade västsveriges finaste motorområde och klubbhus. Detta var möjligt endast beroende av många duktiga medlemmars arbete och ett fint samarbete med Marks Kommun och dess Fritidsnämnd. I samband med detta jubileum fick en del klubbmedlemmar fina utmärkelser. En del fick medaljer och en del fick plaketter. Svemos medalj i guld till Jan Andersson och Jonny Ragnarsson. Svemos medalj i silver tilldelades Keith Franzén. Svemos plakett i guld fick Brita Kihlström, silver Ingemar Johansson samt i brons Jarl Eriksson, Eva Antonsson och Kent Antonsson. Vidare fick Jonny Ragnarsson SBF:s Guldratt. 

1996 

Inte mindre än 13 tävlingar arrangerade klubben under 96. Det betyder mer än en i månaden. Det är ett mycket gott resultat som säger en hel del hur aktiva medlemmarna varit. Det betyder nog att det varit hårt och dagligt arbete under vissa tider för de som var med i dessa organisationer. I samband med årsmötet delade klubben ut priser och blommor till förare som gjort bra ifrån sig under året. Dessa killar var Michael Jernberg, Magnus Krokström, Lars Larsson, Peter Johansson och Björn Johansson. Dessa är nu inga okända förare från SMS utan nästan varje tidning man läser i om motorsport vid denna tid, och en tid tillbaka, står det alltid om dessa förare och deras framgångar. På bilsidan slogs kanske ett rekord detta år. Man arrangerade 7 tävlingar, hade 650 funktionärer till hjälp samt 950 startande i dessa tävlingar. Extra roligt är även att många juniorer är på gång. På mc-sidan skriver man att ungdomsaktiviteterna fått en nytändning, detta i en skola för ett 20 tal påläggskalvar i crossens underbara värld. 

1997 

Starten på detta året var även en utdelningsceremoni då vi under 96 fått 2 svenska mästare. Mottagare av dessa utmärkelser var Lars Larsson SM-segrare i Rallycross och Peter Johansson SM-segrare i Motocross. Peter var även 3:a i VM detta år. Antalet medlemmar var nu 875. Klubbnytt utkom med 7 nummer. 11 tävlingar genomfördes. Crosskolans satsning på ungdomar, där Stefan Svensson varit pådrivare, börjar ge resultat och en av de förare som börjar utmärka sig är Jonas Wing. På bilsidan skriver man i verksamhetsberättelse att det är näst intill sagolikt med alla dessa framgångar. Eller vad sägs om dubbla mästare i Shell Helix cup, svensk mästare i Super Nationella och SM-segrare i 4wd trial. Till detta kommer SMS-förarnas förmåga att sätta färg på de tävlingar de ställer upp i och bättre ambassadörer för motorsporten och SMS får man nog leta efter. 

1998 

64 av totalt 777 medlemmar hade samlats till årets årsmöte som avhölls i klubbhuset. Här var det också prisceremonier då ett stort antal medlemmar fick priser och blommor. Dels var det förare men även funktionärer uppmärksammades som sig bör. Det var inte mindre än 24 personer  som klubben ville gratta lite extra denna gång. Det låter kanske inte så mycket, när vi har flera hundra funktionärer till hjälp under ett år, men som ni förstår skulle det inte fungera att ge alla blommor även om det skulle kännas bra. På bilsidan har nu klubben även fått nya mästare i RM då Lars Dahl och Anders Karlsson segrade i 4WD-trial. På mc-sidan samlade ett läger på Backabanan inte mindre än 100 ungdomar. Joakim Johansson nådde sitt bästa resultat i VM i Enduro med en silverplats och Peter Johansson i Motorcross nådde bronsplatsen i VM. 

1999 

Detta året arrangerade klubben en SM-tävling i Crosskart för första gången, utöver alla de andra tävlingarna som vi brukar. Framgångarna på mc fortsatte men bilsidan hade lite motigare. CrossPeter blev 2:a i VM och SMS hade lag med i SixDays, men dessa fick tyvärr bryta. Antalet medlemmar var nu 776. 

2000 

Tävlingsverksamheten är fortfarande på topp med många arrangemang. I kalendern kunde man läsa hur och när dessa var. Kolla detta: 6 maj Offroad 4WD, 20 maj Enduro, 9-10-11 maj Folkracefestival, 18 juni Motocross, 29 juni Speedcross, 1 sept Crosscart, 24 sept Motocross, 30 sept Folkrace, 4 nov Folkrace. Detta är imponerande läsning med totalt 9 arrangemang, varav en var en tredagars festival. Detta året var även ett mycket stort år för klubben och dess utveckling. Man köpte hela Backa gård, som var på tal för flera år sedan, men som inte genomfördes innan nu. Nu var nog rätt tillfälle och klubben blev ägare till flera grishus som nu skulle bli garage eller liknande. Man fick även med en större markyta som fanns i närheten. Man jobbade även vidare med motorbanan då den försågs med en spolplatta för miljöns skull. 

2001 

Medlemsantalet är nu 807. Vi ligger på en ganska jämn nivå under några år. På mc-sidan och den unga avdelningen är det nu kurser både för de riktigt unga men även för de som är lite äldre. På tävlingsresultatsidan skriver de i verksamhetsberättelsen om alla framgångar, och de är inte dåliga, med många bra placeringar i VM samt många framgångar i SM, både i HM och Enduro. På bilsidan kunde vi glädjas åt 3 svenska mästare. 

2002 

Under året arrangerade SMS sitt första tjejläger. Endurotjejerna i Sverige kom för att, under en helg på på Backabanan, få sig lite nya lärdomar av mera rutinerade förare. De förkovrade sig i den inte så lätta konsten att köra Enduro. Den största drivkraften till att detta kunde genomföras vilade på Marika Öjersson. På bilsidan fick Ulf Gottfridsson "Årets Prestation" för att han under 10 års tid dragit ihop nästan alla funktionärer till biltävlingarna. Denna utmärkelse har vi under många år delat ut för förtjänstfulla insatser under ett år fast jag inte skrivit om det tidigare. Medlemsantalet är nu 912. 

2003 

Detta år slog klubben ett mycket trevligt rekord. Det noterades 1046 SMS:are i medlemsboken. På mc-sidan skriver man i verksamhetsberättelsen om den mycket fina SM-deltävlingen som klubben arrangerade under året. Den som hade möjlighet att närvara vid detta tillfälle fick se ett motorområde i sin fulla glans och som ni förstår var det mc-sektionens alla duktiga medhjälpare som låg bakom detta. Klubben har även blivit Miljöcertifierade av Svemo. Detta innebär att vi arbetar och genomför våra arrangemang så miljövänligt som det bara går. Bilsidan kan ståta med många fina framgångar under året vilka en del nådde ända överst på prispallen i SM. 

2004 

Tävlingsverksamheten under detta år var på nytt på topp. På bilsidan skulle köras 4 Folkrace, 1 Rallycross, 1 Bil-Trial och en Rallysprint. Jo ni läste rätt det skulle bli Rallytävling i Skene igen, och det blev det. Man körde en Rallysprint på Backabanan. En förkortad version av Rally, men ändå var det väldigt roligt. Det visade att intresset för Rally finns kvar och jag hoppas att det fortsätter framöver. Att tävlingen genomfördes på vårt motorområde är även det väldigt kul. Det visar att vårt område går att använda till olika motoraktiviteter och det är bra. På mc-sidan användes området under året till 4 motocrosstävlingar och 2 Enduron. Under detta års sista månad arbetade en grupp inom klubben med att ta fram historik av diverse slag om vad som hänt inom Skene Motorsällskaps nu 50-åriga historia. Vi som fick denna stora, men roliga, uppgift var Arne Johansson, Hans-Olof Knutsson, Sture Roos, samt tre bröder Ragnarsson, Bruno, Ronny och Jonny. Den som fick i uppdrag att skriva denna historieskrivning som ni nu läst var Jonny Ragnarsson. Jag har med gamla klubbnytt och verksamhetsberättelser försökt att få med det mesta men ändå inte skriva för mycket utan att ni orkar läsa igenom allt. Skulle jag ha missat att få med något som ni tycker att jag borde haft med, får ni ha överseende med det. Sen har det ju också varit en väldigt aktiv klubb som jag har skrivit om, där medlemmarna verkligen inte legat på latsidan. Som avslutning vill jag även passa på att svara på det de skrev i den första skriften som kom till klubbens 10-årsjubileum. De önskade att nästa 10 årsperiod skulle bli lika framgångsrika som de 10 första. Detta tycker jag verkligen ha varit fallet och nu kan vi ju skriva att vi hoppas att nästa 50 årsperiod ska bli lika framgångsrik som de första femtio åren varit.

Våra Samarbetspartners